Om dagen efter den vackraste



Jag vaknar halvsju idag. På midsommardagen och blir lite ledsen för att jag inte kan sova ut när jag får. Inte varmt eller trångt fastän. Vi sover två i en hundratjugisäng. "Det går an när man är ung" säger de. (Och jag förstår inte riktigt vad som menas, för man är väl ung så länge man själv bestämmer att man är. Det.)
Blåklinten har slagit ut under natten. Så dags. Jag ville ha dom i håret igår.
Ve så trött men glad ändå ligger jag kvar i sängen. Med katten på magen, kind mot kind och svagt snusande. Då gör det inget att inte jag sover.
Och så går jag tillslut upp och tittar på klockan tills den blir tolv och man kan beställa hamboajare på bästa stället. Jag är vansinnigt hungrig.
Klockan elva ska jag lyssna på p1. Bessman och Astrid med folktoner och medeltida midsommarballader. Konsert i Alsmundsryd, vari resandefolkskulturen blomstrat i alla tider och varifrån jagsjälv stammar.
Och så ska jag andas in blåklinten igen och vänta på att Konstnären vaknar till.

Nuförtin drömmer jag om Tunisien, Marocko och Turkiet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0