När hösten kom till byn II

Men så tänkte jag, att om jag nu redan pungar för tevelicensen så kan jag ju lika gärna kolla, jag menar, när sällskapet nu tryter, karlen drar utsocknes och så. Jag norpa tillbaks min apparat, drog kabel och koppla ihop apparaten med den andra, större apparaten och vips. Nu ligger jag i bädden och kikar sömnigt på M.A.S.H.

Hej, vad det regnar! Jag plockar fram ljus, köper böcker på antikvariat och väntar på att det ska bli höst. Tredje säsongen av Varuhuset finns att köpa. Jag ser migsjälv sitta på sängen i stickad kofta och ullsockar med ett glas kall cola, och hör för mitt inre hur det illa långa introt ljuder ur tevehögtalarna... Skam att boxen ska vara så dyr!
Med höstmörker följer behov; behov av ljus och värme. Stearinljus och nya kläder. Jag lusläser postorderkatalogerna som kommit på lådan och föreställer mig, hur det vore om jag hade pengar. Kanske bestmmer jag mig för att jag har det, får se hur det blir med pengar i höst.
När hösten kommer dör sommaren, faller till marken med löven. Skolorna börjar och den sagovärld det känns som om jag lever i just nu förångas som andedräkten i morgonluften. Skolorna börjar och Karl flyttar. Det är inte långt till Malmö, det är det inte. Men det kan inte hjälpas att det knyter kniper i magen när jag funderar på det. Bara nån vecka kvar, sedan försvinner han. Aldrig har jag kännt att jag inte för mitt liv vill vara utan nån. Adrig har jag varit så stolt och glad för nåns skull och så ledsen för min egen. Det blir väl bättre. Med tiden. Alla ska bli lyckliga sen, alla ska bli lyckliga sen, inte nu och inte än, alla ska bli lyckliga sen. Men först är det höst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0