Om en hobbyjudisk påsksöndag


Påsk. Annandagen. Inget varmvatten. Jag sminkade över bakfyllan och gick på Chrillan vid stadens Lilla torg och fikade med E och D. Det är fint att de är ihop. Och att jag kännt dem var för sig. Och nu ihop. Tja. Du förstår. Iallafall. Långfika. Så lång att jag sedan fick skynda mig hem och klä mig för kvällens festligheter. Klänning och jeans. Jag kände mig fin. På ett såntdär sätt som att jag tycker själv att jag är fin men tveksam till om andra kommer förstå det fina med min stil. Nåja.
På Pengaberget målar man ägg, får kindpussar och lyssnar på judiska hemmafruvitsar när det är annandag påsk. Trevligt. Och mat i långa rader och jag vart så mätt att jag skämdes litelite grann. Sedan spelade vi ägg- och myntbowling. Konstnärens bror vann spelet och fick ära, småpengar och ett hårdkokt ägg. Och jag kom tvåa och vann fyrtio svenska pengar och en norsk tjugekrona.
Vi spottade i glaset och gick hem tidigt. Hej feber! Och så kom natten. ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0